5 tipov Dana Vojtěcha na mestskú športovú fotku

S Danom sme sa už dávnejšie bavili na tému športovej fotografie a vznikol z toho inšpiratívny rozhovor Športovú fotku berte ako šport. Z celého rozhovoru vyplynul záver, že športovou fotkou sa nielen zabávame ako športom, ale podobne ako šport, aj fotka vyžaduje tréning, menej úspešné pokusy, vytrvalosť a nakoniec sa dostavia výsledky.

Tento týždeň je ešte aktuálna 11. téma Nikon výzvy Create Your Light: „Urban Sports Photography“. Športová fotografia v mestskom prostredí je dnes veľmi populárna. V uliciach sa dá vykonávať mnoho športov. Jeden článok s tipmi na športovú mestskú fotografiu už máme od Little Shao: Mestská športová fotografia s Little Shaom, kde sme sa dozvedeli, ako fotografuje mestský šport tento parížsky fotograf. Každý má ale iný prístup a podľa neho sa rôznia aj výsledky.

Little Shao rád fotografuje rýchlym časom a má rád čistú fotku a krátkou závierkou zmrazený pohyb. Dan vo svojich fotkách rád necháva vyniknúť pohyb jeho rozmazaním a zmrazením len jedného momentu. Rád používa aj zábleskové svetlá, rád spája viacero záberov, aby ukázal fázy pohybu. Tak vznikajú fotografie iného charakteru, ako sme videli u Little Shaa. A preto som sa Dana opýtal, ako vyfotil niektoré zaujímavé zábery.

Dan sa ochotne o ne podelil a ja mu za to ďakujem. 😊

Rozmažte pohyb

Freestyle biker Dominik, Nikon D850 + Nikkor AF-S 70-200 mm f/2.8E VR, foto: Dan Vojtěch

Fotka freestyle bikera je sendvič (preložené zábery cez seba) z dvoch záberov. Jedna snímka bola vyhotovená s dlhším časom závierky 1/5 až 1/2s. Biker za ten čas urobil trik s otočkami, ktorý v tomto čase na obrázku vyšiel ako rozmazaný a na niekoľko metrov natiahnutý pohyb. Čas nemohol byť ani príliš dlhý, lebo tieto rozmazané šmuhy naznačujúce pohyb by sa z obrazu úplne vytratili (prebila by ich expozícia mesta zozadu), ani príliš krátky, lebo by pohyb nebol dostatočne rozmazaný. Pri každom športe čas závisí od viacerých faktorov, najmä od okolitého svetla a rýchlosti športovca.

Pri časoch, ktoré sa blížia k 1/100s už odporúčam použiť statív, aby okolie bolo super ostré a rozmazaný iba pohyb. V tomto prípade bol statív nutnosťou aj pre budúce jednoduché skladanie dvoch záberov na seba. Potom už iba vyfotíte športovca regulárne ostro krátkym časom závierky a obrazy cez seba v editore preložíte. Pripomína to dávne zväčšovanie fotografií pod zväčšovákom z dvoch cez seba položených negatívov alebo multiexpozíciu na jedno filmové políčko.

Rozkúskujte pohyb

Skater Maxim Habanec, Nikon D810 + NIKKOR AF-S 70-200 mm f/2.8 VRII | ISO 100, F5.6, 1/1000s, foto: Dan Vojtěch

Druhý a presnejší spôsob, ako ukázať fázy pohybu, je rozkúskovať ho. Inými slovami počas pohybu športovca vyfotiť viac ostrých expozícii a potom ich opäť zložiť v počítači do jedného záberu. Skatera som nechal zjazdiť kupolu nad vstupom do metra na Hradčanoch a kontinuálnym snímaním som zachytil celú sériu fotografií. Opäť som ich v počítači spojil do jedného obrazu, pričom som všetkým fázam pohybu znížil krytie a v 100% krytí som nechal iba fázu v najlepšom momente triku.

Osvieťte pohyb

Nikon D2x + AF DX fisheye NIKKOR 10.5 mm f/2.8G ED | ISO 100, F11, 1/250s, foto: Dan Vojtěch

Záber bikera, ktorému cez zadné koleso svieti slnko, bol plánovaný. Presne sme vedeli, čo chceme dosiahnuť vo výsledku. Biker v triku nad bicyklom, budovy v pozadí a slnko vo forme peknej hviezdičky cez zadné koleso. Vzhľadom na blízkosť budov a celkovú situáciu som si vybral ultraširoký objektív typu rybie oko (10,5 mm). Podstatnou súčasťou výbavy bol silný záblesk, ktorý by vedel „konkurovať slnku“. Musel byť dostatočne silný na to, aby aspoň na blízku vzdialenosť v protisvetle dostatočne osvietil objekt aj pri pomerne výraznom zaclonení objektívu na F11. Použitie tak vysokej clony malo viac dôvodov. Záblesk nebol systémový blesk Nikon, ale štandardný štúdiový blesk, ktorý dokázal synchronizovať záblesk so závierkou 1/250s alebo dlhšou. A počas jasného dňa takú rýchlosť závierky je možné dosiahnuť len  výrazným zaclonením objektívu. Druhým dôvodom bol fakt, že sme chceli, aby slnko bolo vykreslené ako hviezdica s lúčmi. No a to sa dá dosiahnuť práve priclonením objektívu na vyššie hodnoty. Posledným dôvodom bola zväčšená hĺbka ostrosti. Tá stúpa so stúpajúcim clonovým číslom. Pri zaclonení na F11 a predostrení objektívu na cca. 1,5m som mohol automatické zaostrovanie vypnúť a slobodne fotiť. Biker predvádzal trik niekoľko krát a ja som snímal jednotlivé snímky, nie kontinuálne. Ten najlepší moment je len jeden a často sa stáva, že pri kontinuálnom fotení máte záber pred a po najlepšom momente a ten najlepší vám práve chýba. 😊 Jednotlivé snímky v tomto prípade mali ešte aj iný dôvod – záblesk bol nastavená na vysoký výkon a pri kontinuálnom snímaní by sa nestihol nabiť medzi snímkami. Ak si však chcete zbystriť postreh a pohotové reakcie, odporúčam vám fotiť jednotlivé snímky, nie kontinuálne.

Zachyťte línie

Skater Maxim Habanec | Nikon D4 + NIKKOR AIS 28 mm f/3.5 | ISO 400, F5.6, 1/100s, foto: Dan Vojtěch

Táto fotografia vznikla v rámci projektu Skate the line a je zaujímavá snímaním z vtáčej perspektívy. Na veľkého drona sme zavesili Nikon D4 a malý manuálny objektív NIKKOR AIS 28mm f/3.5. Objektív bol predostrený na určitú vzdialenosť a priclonený na F5.6. Akonáhle dron vyletel do vzduchu, už sme so zaostrením nevedeli nič urobiť. Ale vzhľadom na širokouhlé ohnisko bola aj pri clone F5.6 pomerne veľká hĺbka ostrosti a pilot nemal problém dron udržiavať v takej výške, aby hrana skate rampy bola neustále v hĺbke ostrosti. No a teraz ten podstatný trik na to, aby hrana rampy krásne žiarila. Bol jednoduchý – oblepili sme ju reflexnou páskou a na fotoaparát ešte pripevnili externý blesk Nikon. Svetlo muselo ísť priamo od fotoaparátu, aby sa od reflexnej pásky podľa zákona uhla dopadu a odrazu vrátilo späť do objektívu. Práve tento externý blesk urobil krásnu líniu okolo skate rampy. O nasvietenie skatera sa zas postarali ďalšie dva záblesky, ktoré pomocou voštín smerovali svetlo len na skatera. (Voštiny sú modifikátory svetla, ktoré usmerňujú a zužujú svetlo vyžiarené bleskom.)

Pre blýskanie a nabíjanie bleskov som opäť musel snímať jednotlivo, nie kontinuálne. Zároveň som musel vystihnúť ten správny moment, keď sa skater dostal na hranu rampy presne na miesto, ktoré bolo nasvietené dvoma bleskami. Je jasné, že sme museli urobiť viac pokusov a nakoniec vybrali najlepšie zábery. Viac o tomto projekte sa dozviete v tomto blogu, kde nájdete aj back-stage video a fotografie: Skate The Line

Využite tiene

foto: Dan Vojtěch

To je môj posledný tip na ozvláštnenie fotografie. Keď scénu nasvietite externým bleskom zo strany, postava performerov (v našom prípade skaterov) premietne ostré tiene na blízke steny. Nielen že to vyzerá efektne, ale zároveň to sprostredkuje ďalšiu informáciu o pohybe, figúre či triku, ktorý skater predvádza. Tieň totiž ukazuje obrys postavy z inej perspektívy a slúži podobne ako baletke. Použite jeden silnejší externý blesk s diaľkovým odpaľovaním. Viac bleskov by vytvorilo viac tieňov. Je dobre tieto snímky fotografovať ráno alebo večer, keď intenzita slnečného svetla nie je taká vysoká, prípadne pod umelým osvetlením. Opäť pre blesky snímame jednotlivo, nie kontinuálne.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *