Olympijské hry znamenajú príležitosť. Príležitosť vydať za seba to najlepšie, podať hrdinský výkon, nerobiť chyby, sústrediť sa a vyhrať. V pozadí skvelých športových výkonov sú však aj iné. Napríklad aj výkony športových fotografov, ktorí počas 17-tich olympijských dní striehnu na najlepšie zábery, aby do celého sveta rozposlali obrazový materiál zobazujúci silu športového ducha. Čelia zime, hľadajú tie najlepšie miesta pre svoje zábery, v napätí očakávajú najdôležitejšie kľúčové okamihy. Nesmú váhať a musia byť, podobne ako športovci, v tej chvíli najlepší.
Spoločnosť Nikon sa pripravila, aby počas týchto výnimočných športových dní mohla postupne prinášať zaujímavé príbehy športovej fotografie priamo od profesionálnych fotografov. Prostredníctvom skúseností Nikon fotografov z prebiehajúcej olympiády v Pchjongčchangu nás prenesie do napínavého sveta žurnalistov bojujúcich o najlepšie zábery. Nazrieme do zákulisia profesionálnej fotografie, kde sa nesmú robiť chyby.
Foto: ©Joel Marklund / BILDBYRĀN / kod JM / 87597
Joel Marklund: „Všetko je o príprave“
O predolympijskej fotografickej atmosfére hovorí Joel Marklund, hlavný fotograf Bildbyrån Photo Agency a európsky Nikon ambasádor:
„Hlavnou témou posledných dní sú tohtoročné veľmi chladné olympijské hry. Je tu skutočne veľmi veľmi zima, dokonca aj pre mňa, ktorý som sa narodil vo Švédsku. Mnoho disciplín, ako biatlon, bežecké lyžovanie, či skoky na lyžiach, organizátori naplánovali na neskoré popoludňajšie až nočné hodiny. Preto ide pre mňa v prvom rade o logistiku a prípravu.
Hlavný fotograf a európsky Nikon ambasádor Joel Marklund na olympiáde vPchjongčchangu 2018.
Už štyri dni pre zahájením podujatia som vyfotil 732 fotografií, z ktorých bolo 132 odoslaných klientom. Tento čas zapĺňali najmä tlačové konferencie a podujatia, praktické stretnutia a príprava fotenia. Ostatný čas som venoval inštalácii fotoaparátov na stropy hokejových štadiónov, účasti na stretnutiach a kontrolou internetových káblov a ich funkčnosti na miestach, kde sa budú konať športové podujatia, aby bol zaistený okamžitý prenos snímok z fotoaparátu na úpravu do Švédska.
Tím fotografov Bildbyrån Photo Agency s veľkou časťou fototechniky Nikon, ktorú budú používať počas olympijských hier (hore zľava, v smere hodinových ručičiek: Jon Olav Nesvold, Petter Arvidson, Joel Marklund a Carl Sandin).
Toto všetko bolo súčasťou prípravy na 17 dňové olympijské súťaženie. Mojou úlohou ako hlavného fotografa je zabezpečiť, aby sa môj tím fotografov nemusel starať o logistiku a technické záležitosti, aby sa mohli sústrediť len na prácu a nafotiť čo najlepšie zábery. Tu totiž nie je priestor na omyly. Tak, ako športovci, musia byť v najlepšej forme, platí to aj pre fotografov. Preto je príprava kľúčová a jej súčasťou je napríklad aj takáto „maličkosť“, akou je dobre sa obliecť. Počas otváracieho ceremoniálu sa očakávali teploty až do -20° C. Ako hovoríme vo Švédsku: Neexistuje zlé počasie, len nesprávne oblečený fotograf. Takže vyrážame do boja s chladom!“
Felix Elofsson zo švédskeho freestylového lyžiarskeho tímu počas tlačovej konferencie pred olypiádou.
Photo: ©Joel Marklund / BILDBYRĀN / kod JM / 87602
Dobrovoľníci sledujú juhokórejčanov Ryom Tae Ok a Ju Sik Kim počas predolympijskeho krasokorčuliarskeho tréningu.
Foto: ©Joel Marklund / BILDBYRÅN / kod JM / 87600
Ryom Tae Ok a Ju Sik Kim z Južnej Kórei počas predolympijskeho krasokorčuliarskeho tréningu.
Photo: ©Joel Marklund / BILDBYRÅN / kod JM / 87600
Reina Kitamura: Lov z 500 metrov vzdialeného hotela
Reina Kitamura, fotografka japonských novín The Asahi Shimbun hovorí o svojej úlohe pri fotografovaní otváracieho ceremoniálu:
„Otvárací ceremoniál je prvým významným podujatím olympijských hier pre fotografov. Mne bol na túto príležitosť pridelený celkový pohľad na štadión a slávnostné ohňostroje. Táto moja úloha si vyžadovala starostlivú prípravu. Najlepšiu pozíciu som začala s kolegom hľadať už rok vopred. Našli sme vhodné miesto, ale nepodarilo sa nám dohodnúť na jeho použití a tak sme v januári začali zisťovať možnosti znovu. Prešli sme každý vyvýšený bod v okolí miesta konania. Nebolo ľahké nájsť miesto, z ktorého by bol dobrý výhľad na štadión a zároveň skokanský mostík. Uľavilo sa nám, keď sme našli hotel, ktorý nám poskytol, čo sme potrebovali.
Pohľad z hotela z ktorého Reina Kitamura fotografovala olympijský štadión.
Nikon D5 | AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E FL ED VR | ISO 160 | 1/1250 | f/9
Copyright: Reina Kitamura / The Asahi Shimbun
V deň otvorenia olympiády som prišla na miesto už o štvrtej populudní, aby som do 20-tej stihla všetko pripraviť. O 18-tej som pripravila fotoaparát na statív a začala fotiť. Bola som ale 500 metrov od štadióna, nevedela som, čo sa deje aktuálne deje na mieste. Mala som len približný časový rozvrh, ktorý urobil kolega počas skúšky. Pri pohľade na rozvrh som strarostlivo sledovala štadión. Odkiaľ budú vystereľovať ohňostroje, som mohla iba predpokladať. V deň konania sa mi podarilo nájsť neďaleko rieky zariadenia, ktoré by mohli byť použité na vypustenia ohňostroja. Preto som sa rozhodla do záberu zahrnúť aj rieku.
Niekoľko minút po ôsmej večer vystreli prvý ohňostroj. Ako som očakávala, niektoré išli od rieky. Rýchlo som zmenila pohľad na ešte širší. O dve hodiny neskôr so zapálením olympijského ohňa prišiel posledný ohňostroj na oslavu otvorenia Olympijských hier v Pchjongčchangu. Starostlivo pripravená na tento moment, s káblovou spúšťou a ohrievačom v rukách som mohla vyfotiť záber.“
Ohňostroje pred zapálením olypijkého ohňa.
Nikon D5 | AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8E FL ED VR | ISO 125 | 2.5 s | f/18
Copyright: Reina Kitamura / The Asahi Shimbun
V najbližších dňoch sa môžete tešiť aj na ďalšie príspevky Nikon fotografov z Olympiády.
Zdroj: Nikon