Tí, ktorí čítate Nikonblog.sk pravidelnejšie, určite viete, že som veľkým fanúšikom pevných skiel, čiže objektívov s jednou ohniskovou vzdialenosťou. Je to pre ich (spravidla) lepšie optické vlastnosti, menšie rozmery i hmotnosť. Na moje prekvapenie si ale nový Nikkor Z 24-70 mm f/4 S užívam na vychádzkach dosť často. Nie je totiž od pevných skiel pre Nikon Z až tak vzdialený ani veľkosťou, ani váhou a ani optickou kvalitou. Samozrejme len svetelnosť mu chýba a preto pre náročných reportážnych fotografov nie je prvou voľbou. Ale je tu dobrá správa, k dispozícii už máme aj prvý natívny svetelný zoom objektív Nikkor Z 24-70 mm f/2,8.
Dizajn a ergonómia
Dizajn je podobný dizajnu ostatných nových objektívov Z, má ale navyše niekoľko ovládacích prvkov a je samozrejme aj omnoho väčší a ťažší ako jeho menej svetelný súrodenec. Váha 805 g verzus 500 g, dĺžka 126 mm verzus 89 mm, priemer bajonetu 82 mm verzus 72 mm. Toto všetko má na svedomí svetelnosť objektívu lepšia o jeden expozičný stupeň. A samozrejme rozdiel sa odráža aj v cene, ktorá je v prípade svetelného zoomu dvojnásobná. Preto si myslím, že bežný smrteľník siahne skôr po variante s konštantnou clonou f/4, ktorá sa navyše predáva v sade s fotoaparátmi za ešte výhodnejšiu cenu a po f/2,8 variante siahnu naozaj len tí, ktorí nemôžu oželieť 1 expozičný stupeň svetelnosti.
OLED displej
Nikkor Z 24-70 mm f/2,8 S je prvým objektívom Nikkor, ktorý má implementovaný malý OLED displej. Ten dokáže zobrazovať užitočné informácie ako použitú clonu, ohnisko, vzdialenosť zaostrenia alebo hĺbku ostrosti. Vedľa tlačidla, ktoré ovláda displej nájdeme ďalšie nové programovateľné tlačidlo Fn, ktorému možno priradiť až 21 nových funkcií. Na a pri bajonete nájdete o jeden prstenec navyše. Popri štandardnom zoom a zaostrovacím prstenci je tu nový prstenec pre kontrolu ďalších funkcií. Môžete ním napríklad bezhlučne ovládať clonu, čo je super pri natáčaní videa, alebo napríklad aj rýchlo korigovať expozíciu.
Odolnosť
Objektív je odolný. Napriek tomu, že pri zmene ohniska sa časť tubusu vysúva, je opatrený tesnením, ktoré znesie tečúcu vodu, prach, hmlu a iné nepriaznivé poveternostné vplyvy. Mne sa ho podarilo niekoľko krát zmočiť dažďom so silným vetrom a nespôsobilo to ani objektívu ani fotoaparátu Nikon Z 6 nijaký problém.
Používanie
Objektív je na Z 6 veľký a keďže ešte nie je uvedený na trh battery grip pre Nikon Z 6 (je ešte len ohlásená výroba), pre zvýšenie váhy fotoaparátu a zväčšenie jeho gripu som použil Small Grip, ktorý o takme 2 cm zvýšil výšku fotoaparátu a pridal mu nejakú váhu. Takto sa Nikkor Z 24-70 mm f/2,8 S používal pohodlnejšie a bol vyváženejší. Nechcem tvrdiť, že bez gripu sa tento objektív používa nejako zvlášť nekomfortne, len s gripom, s ktorým prevezmete viac váhy do dlane, je to pohodlnejšie. Stále platí, že Nikony Z majú jednu z najlepších ergonómií mirrorless fotoaparátov a dostatočne hlboký grip na používanie aj s väčšími objektívmi.
Rýchlosť zaostrovania je blesková na statické objekty. Bodaj by nie, objektív má vstavané dva zaostrovacie krokové motory a tie v zlomku sekundy zaostria na fotografovaný objekt a pri videu zas vedia krásne plynulo preostrovať bez nervóznych skokov. Pri kontinuálnom zaostrovaní som tiež nezbadal problém pri objektoch, ktoré sa pohybovali predvídateľným smerom a pri použití rozšíreného AF bodu – Dynamic area AF. Pri sledovaní nepredvídateľného chaotického pohybu som nemal takú úspešnosť, ako napríklad so zrkadlovkou Nikon D850 a AF-S 24-70 mm f/2,8. Myslím si ale, že to je záležitosť fotoaparátu, nie nového objektívu.
Používanie je teda podľa očakávania na TOP úrovni a objektív je sám o sebe o dosť menší a ľahší, ako keby ste na mirrorless fotoaparát Z nasadili pôvodný zrkadlovkový objektív AF-S 24-70 mm f/2,8 VR s FTZ adaptérom.
Optická kvalita
Opäť tento objektív vnímam ako posun k novým štandardom bajonetu Nikon Z. Objektív je lepší ako jeho profesionálny braček pre zrkadlovky a to hlavne kresbou do extrémnych rohov a vzdialených okrajov obrazového poľa. Nie je to až tak dôležité pre nejakého reportážneho či dokumentárneho fotografa, ale poteší to krajinára či fotografa architektúry, ale aj štúdiových, reklamných či módnych fotografov. Keď chcete, aby vaša fotka bolo super-truper ostrá od okraja po okraj, nepozerajte iný štandardný zoom, tento je na tom najlepšie. Držal som v rukách veľa štandardných zoom objektívov, ale ešte ani jeden takto ostrý ako Nikkor Z 24-70 mm f/2,8 S.
Objektív je vyladený a odolný aj voči optickým chybám a aberáciám a keby niečo z nich ešte ostalo, postará sa o ne firmvér fotoaparátu. Ten sa napríklad stará aj o vyrovnanie línií a potlačenie chromatickej aberácie. V Lightroom aplikáciu korekcií nejde vypnúť, takže stále aj v RAW formáte máte obraz perfektne vyladený. Najprv ma to znervózňovalo, no potom som si uvedomil, že to nemusím riešiť a zisťovať, čo z tohto perfektného výsledku je dielom optiky a k čomu dopomohol firmvér. Dôležité je predsa, že vo finále získame špičkový obraz takmer za každých podmienok a pri každej clone.
Prečo hovorím takmer za každých podmienok? Typickou vlastnosťou zoom objektívov je, že pri zaostrení na extrémne blízke vzdialenosti trochu strácajú kresbu. Aj keď nie drastickým spôsobom, pri minimálnej vzdialenosti zaostrenie predsa len trochu klesne kresba. Najjemnejšie detaily sa ale znovu ukážu v plnej kráse už pri priclonení o jedno až dve clonové čísla. To je snáď jediná maličká výčitka, ktorá sa dá voči perfektnému objektív vzniesť.
Bokeh, alebo inými slovami hladkosť rozostrenia oblastí obrazu mimo hĺbku ostrosti, je príjemný. Nemôže samozrejme konkurovať pevným svetelným objektívom určeným pre fotenie portrétov, ale pri dokumente či reportáži ho môžete úspešne použiť. Presné zaostrenie, ostrá kresba aj pri odclonení a na zoom príjemne rozostrené pozadie umožňuje vyhotoviť pekné reportážne portréty.
Špeciálne je objektív odolný voči protisvetlu. Vyrovná sa pevným objektívom s oveľa jednoduchšou stavbou. Neviem, či to prisúdiť novému optickému návrhu alebo nová antireflexná vrstva ARNEO je tak účinná. Myslím si, že je to najlepšie vyladený profi štandardný zoom objektív na protisvetlo. Aj s ostrým aj s plochým bočným svetlom je prenos kontrastu na výbornej úrovni. Podľa údajov výrobcu ARNEO vrstvy sú použité v kombinácii s už legendárnymi vrstvami NANO CRYSTAL COAT. Kým tie druhé sa starajú o potlačenie závoja a reflexov, ARNEO sú vyvinuté aby korigovali svetlo prichádzajúce do objektívu z vertikálnych uhlov. Oveľa lepšie tak prenášajú kontrast scén s priamym a ostrým zdrojom svetla v obrazovom poli.
Záver
Chcete top štandardný zoom so svetelnosťou f/2,8 lebo fotografujete rýchlu reportáž, svadbu, šport, reklamu a čokoľvek s extrémne vysokými nárokmi? Nehľadajte ďalej, už ste našli.
Objektív robí presne to, čo od neho očakávate. Rýchlo (pri videu plynulo), ticho a presne zaostruje, perfektne kreslí a prenáša kontrast aj v komplikovanom svetle a je odladený voči ďalším optickým chybám a nedokonalostiam. Nezaostruje tak blízko ako jeho menej svetelný súrodenec s clonou f/4, no tento objektív nemá byť náhradou makro objektívu. Je to objektív najvyšších kvalít aby splnil svoj cieľ. A svoje poslanie plní bez ohľadu na prostredie, v ktorom fotograf fotografuje, či už ide o prach, hmlu, dážď alebo sneh. Veľmi sa teším zatiaľ zo všetkých mnou testovaných objektívov pre Nikon Z systém, pretože každý jeden z nich je vo svojej kategórii viac než konkurencie schopný. Rozhodnutie Nikonu predstaviť nový Z bajonet tak ukazuje svoj praktický význam a nová generácia objektívov Nikkor Z radu S je jednoducho skvelá.