Nikon D5: v športovej fotografii sa súťaží nielen na štadióne

Športová fotografia je o zachytávaní výnimočných okamihov, hry, súťaženia, pretekov, ale v konkurencii obstoja iba tie snímky, ktoré sa do médií dostanú ako prvé. Traja skvelí športoví fotografi prezrádzajú, prečo ich prvou a jasnou voľbou pri práci je Nikon D5, ako sa im s prístrojom pracuje a ako vďaka nemu dokážu uspokojiť dopyt v dnešnej rýchlej dobe.

Nikon D5 + AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED | 24mm | f/5.6 | 1/2000 s | ISO 2500
© Joel Marklund / Bildbyrån

Joel Marklund je športový fotograf a Nikon ambasádor pochádzajúci zo Švédska. Pri svojej žurnalistickej práci uplatňuje spravodajský a umelecký prístup, aby vytvoril jedinečné športové obrazy. Vďaka spoľahlivosti a jednoduchosti používania D5 má jeho kreativita voľné pole pôsobnosti. ”Fotoaparát nie je prekážkou. Robí presne to, čo chcete. Oslobodzuje myseľ. Nechcem sa zaoberať tým, čo držím v ruke a čo fotím. Chcem iba vytvoriť fotografiu, akú si predstavujem a D5 mi to umožňuje.”

Presnosť zaostrovania a rýchlosť sa počíta. “Pri všetkých športoch sú kritickými schopnosťami fotoaparátu automatické zaostrovanie, rýchlosť a snímanie pri slabom osvetlení. D5 pracuje skvele aj pri vysokých citlivostiach ISO. Často fotografujem pod vodou a musím sa spoľahnúť na osvetlenie v bazéne. Dobrý výkon pri vysokých hodnotách ISO je pre mňa veľmi dôležitý. Nikon D5 posunul hranice fotografovania pri nízkom osvetlení. Môžete fotiť pri ideálnom nastavení aj za slabého osvetlenia. V kombinácii s vylepšeným automatickým zaostrovaním ulovíte ten „svoj“ záber. V závislosti od športu používam rôzne režimy automatického zaostrovania. My, športoví fotografi, skúšame limity nášho vybavenia až na hranice jeho možností.”

Rýchlosť nie je rozhodujúca iba pri snímaní športových fotografií, ale v celom pracovnom procese. Znamená to aj dostať snímku čo najskôr do redakcie k editorovi. A na tomto poli má D5 výrazný náskok. ”Skutočne dôležité je sieťové pripojenie. V dnešnej dobe takmer všetok nafotený materiál posielame priamo z aparátu editorom. Je to je stále viac a viac kľúčové pri každom ďalšom podujatí. Dnes už svoje fotografie neupravujem, všetko posielame priamo z fotoaparátu.”

Nikon D5 + AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED | 24mm | f/4 | 1/1600 s | ISO 2500
© Matthias Hangst / Getty Images

Pre Matthiasa Hangsta, šéf fotografa Getty Images pre šport, je rýchle posielanie fotografií rozhodujúce. “Keď pracujete pre jednu z najväčších fotografických agentúr na svete, všetko závisí od rýchlosti a pružnosti pracovného procesu. Dôležitá je každá sekunda. Tu sa nehovorí o tom, či môžem poslať klientovi fotky o desať minút, ale či to môžem urobiť do minúty a často aj menej. Konektivita je pre nás extrémne dôležitá.”

Jedinečná možnosť hlasovej poznámky k fotografii u D5 je pre identifikáciu snímok pre agentúry podstatná. “ Hlasové označenie spolu s pripojiteľnosťou sú kľúčové vlastnosti. Pri práci na veľkých podujatiach je dôležité hlasovo označiť každú fotografiu, ktorá ide editorovi. Editori pracujú súčasne na fotografiách z rôznych podujatí a musia vedieť, čo je na fotografii. Keď fotografiu neoznačíte, bude nepoužiteľná.“

Odolnosť je vlastnosť, ktorú u prístroja ocení každý fotograf. Pre Matthiasa to znamená mať fotoaparát, ktorý dokáže pracovať deň za dňom za akýchkoľvek podmienok. “Niektorí z nás sú na cestách aj 100-200 dní v roku, cestujeme na všetky kontinenty, cez všetky klimatické zóny. Na olympiáde v Pchjongčchangu sme mali -23° a o niekoľko týždňov som sa ocitol v Dauhe, kde bolo tak 45 možno až 50° C. Jediné čo skutočne potrebuje od svojho fotoaparátu, aby spoľahlivo odviedol svoju prácu. Jednotlivé technické funkcie nepomôžu, ak fotoaparát nefunguje ako celok. Model D5 je tu už tri roky, dlhšie ako sme boli zvyknutí pri predchádzajúcich modeloch, ale všetky moje D5-ky, a to ich mám niekoľko, stále fungujú a majú všetky funkcie, aby som mohol v okamihu urobiť čo je potrebné.”

Matthias pochádza z Nemecka a denne v plnom nasadení pracuje, aby za sezónu pokryl až 100 futbalových zápasov a sezónne medzinárodné podujatia ako Wimbledon alebo Majstrovstvá sveta v atletike IAAF. Fotiť futbal na moderných štadiónoch znamená pracovať s meniacim sa svetlom – v jedno zápase sa vystrieda západ slnka s tieňmi a umelým osvetlením. Možnosti prispôsobenia a uloženia vlastných nastavení u D5 umožnia Matthiasovi pripraviť sa na každú situáciu. ”Jednoducho môžem prepínať medzi dvomi úplne odlišnými nastaveniami. Jedno, ktoré obsahuje všetky základné nastavenia ako ISO, či rýchlosť závierky a druhé nastavenie pre denné svetlo. Dáva mi to možnosť prispôsobiť sa v zlomku sekundy. Potrebujem mať kontrolu nad fotoaparátmi a to znamená, že z 99% fotím v manuálnom režime, vyberám si rýchlosť závierky, clonu aj ISO. Niekedy je automatické nastavenie citlivosti ISO ale vhodné a uľahčuje prácu. Nad rýchlosťou závierky a clonou musím mať stále kontrolu, Auto ISO mi pomáha v okamihu sa prispôsobiť rýchlo meniacim sa podmienkam.”

Nikon D5 +AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR | f/4 | 1/6400 s | ISO 1600
© Andy Hooper / Daily Mail

Andy Hooper je hlavný športový fotograf Daily Mail a MailOnline v Británii a 6-násobný víťaz súťaže Sports Photographer of the Year. Kvalita fotografií je to, čo mu dáva náskok. “Používam najlepšiu dostupnú techniku a som rád, že sa môžem plne spoľahnúť na D5. Jeho obrazová kvalita je senzačná. Náš obrazový editor vidí 10 000 fotografií za deň a na stôl sa mu z veľkých podujatí dostane aj 5 000 športových snímok. Zhromažďujú sa od stoviek fotografov, takže vaše fotografie musia konkurovať ostatným. Keď fotíte D5, nikto nebude mať technicky lepšie fotky ako vy. Je to dobrý pocit. Je to ako šoférovať najlepšie auto: nemusíte sa ničoho obávať.”

Spôsob a rýchlosť práce sú pre Andyho tiež veľmi dôležité. “Hodnota fotografií je v správnom načasovaní, s ubiehajúcim časom sa mení. Je extrémne dôležité byť čo najrýchlejší. Toto je na Nikone úžasné – možnosť označenia fotky poznámkou je lepšia, ako u iných výrobcov. Poznámky môžete vpísať priamo dotykom na obrazovku, my hlasové označovanie nepoužívame. Schopnosť priamo preniesť prácu z fotoaparátu na stôl znamená, že môžem konkurovať ostatným agentúram. Je to veľmi dôležité pre webové spravodajské stránky. Použijú prvý obrázok, ktorý dostanú. Spravodajské weby sa medzi sebou pretekajú. Rýchlosť, akou získate fotky a dostanete ich na stránku je obrovskou výhodou. Niekedy sa počíta v sekundách.”

Podobne ako ostatní profesionáli, aj Andy edituje svoje fotografie len veľmi málo, vyžíva len niekoľko nástrojov priamo vo fotoaparáte. “V menu používam možnosť orezu a nástroj D-Lighting. Je to skvelá možnosť, ktorú na rozdiel od iných fotoaparátov D5 ponúka. Možnosť orezu využívam často, keď sa zaujímavá akcia odohráva ďaleko od môjho stanoviska, musím spraviť výrez, alebo keď treba pre lepší impakt niekoho alebo niečo vyrezať z obrazu.”

Všetci profesionáli sa zhodujú v tom, čo robí z D5 ideálny fotoaparát pre profesionálnych športových fotografov: je to fotoaparát na ktorý sa môžete spoľahnúť v každej situácii. Joel hovorí:  “Má všetko. Kombináciu rýchleho AF s vysokým ISO. Je úplne spoľahlivý. Nemusím sa obávať, že by nefungoval.” Andy: “Môžete sa na neho spoľahnúť a ničoho sa neobávať – je to výborný pracant.” A  Podľa Matthiasa: “Splní každú vašu požiadavku.” A dodáva, že súčasná športová fotografia je hlavne o rýchlosti a o tom, ako odoslať fotografie čo najskôr ďalej. “V našej branži je najdôležitejší tok súborov s fotografiami. Pracuje fotoaparát, pracuje fotograf, ale potom to všetko musí prejsť ešte systémom. Obrázky cestujú z bodu A do budu B a potom do C. Musia sa dostať do rúk editorov a následne klientov čo najskôr. Všetko je o čase. Pri fotografiách záleží na kvalite, ale aj najlepšie fotografie, ktoré zostanú v prístroji viac ako 24 hodín, sú už pasé. Skrátka musia ísť ďalej, okamžite.”

Prešli by na mirrorless? Zatiaľ nie. Vidia niektoré výhody nového systému, ale zatiaľ neexistuje profi model alebo model, ktorý by splnil prísne požiadavky športovej fotografie. Joel zdôrazňuje: “Sme závislí na pripojiteľnosti fotoaparátov. Potrebujeme ethernetový port, Wi-Fi® a výdrž za všetkých podmienok. AF je tiež zatiaľ u D5 spoľahlivejší.”

Matthias sa zamýšľa nad manipuláciou, nad správnou ergonómiou a rovnováhou pre športových fotografov. “Musíte si uvedomiť, že väčšinou pracujeme s dlhými objektívmi, ak si nasadíte na teraz dostupné mirrorless modely 600 mm objektív, stratí sa rovnováha. Možno sa s tým bude dať pracovať, ale nebude to pohodlné. A toto je súčasť našej dilemy: nechceme nad tými vecami rozmýšľať, chceme fotoaparáty len používať. Áno, dá sa na to zvyknúť – ale otázkou je, koľko času budem musieť do toho investovať, aký to bude mať výsledok, aké výhody… A nafotím záber, ktorý teraz nedokážem? Nie v práci, ktorú robím.

Andyho presviedča odolnosť a optický hľadáčik. “Momentálne nevyzerajú byť mirrorlessy dostatočne robustné. Pre športovú fotografiu je potrebný robustný fotoaparát. Keď cvakáte každý deň a nezaobchádzate s ním opatrne, musí vydržať nárazy. D5 toho vydrží veľa, zatiaľ čo mirrorlessy nevyzerajú, žeby zvládli takú záťaž. A zostáva niekoľko otázok ohľadom používania elektronického hľadáčika. Keď napríklad fotografujete kriket, do hľadáčika pozeráte veľmi dlho.”

Posledné slovo o tom, prečo D5 vládne predovšetkým športovej fotografii, patrí Andymu. ”Neexistuje iný druh fotografie, v ktorej by sa tak súperilo, ako v športovej. Možno v spravodajstve, ale šport je oveľa väčší. Ak je vaša snímka o niečo lepšia, použijú práve ju. Musíte sa presadiť. Je to veľmi súťaživé. Preto fotíme na Nikon.”

Viac o Nikone D5 nájdete na stránkach Nikon.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *