Create Your Light: Mestská športová fotografia s Little Shaom

Ste pripravení vyskúšať si fotenie niečoho dynamickejšieho vo vašom meste či bezprostrednom okolí? Vitajte v 11. téme výzvy #CreateYourLight#UrbanSportsPhotography!

Little Shao je fotograf pôsobiaci v Paríži a jeho doménou je lifestyle, šport a tanec v uliciach tohto veľkomesta. Little Shao je Nikon ambasádorom a pri svojej práci zvyčajne používa full-frame fotoaparáty Nikon radu Z. 11. výzvy sa však zhostil s kompaktným a ľahkým APS-C (DX) fotoaparátom Nikon Z 50.

Ktoré tipy radí dodržiavať, aby vaše fotografie športu v mestskom prostredí zaujali?

Správne prostredie a kompozícia

Dôležité je, aby ste zvolili správny šport a vsadili ho do správneho prostredia, aby nakoniec vaše fotografie nevyzneli absurdne. Napríklad volejbalista smečujúci uprostred ničoho, bez súperov alebo siete. Prečo by takto hral volejbal uprostred ulice? Takáto kombinácia športu a scény nedáva žiadny zmysel. Určite, je dobre byť kreatívnym, ale treba mať nejaký kontext. Mojimi objektmi na pouličné fotografovanie športu sú freestyle futbalisti, parkúristi, bežci či tanečníci, ale druhov športu, ktoré sa dajú robiť na ulici je veľa. Nezabúdajte na kompozíciu na konkrétnom mieste. Vyberte si miesto, ktoré už vyzerá dobre samo o sebe, bez športovca. Pridaním akcie doň scénu ešte umocníte. Aj keď sústredíte pozornosť na objekt, okolie mu môže dodať dynamiku a umocniť dojem. Vďaka umiestneniu objektu do tretiny a využitiu línií vedieme pohľad diváka k akcii. Skúste aj vy využiť vodiace línie, veľmi dobre fungujú aj v takejto uhlopriečnej podobe.

Nikon Z 50 + NIKKOR Z 70-200mm VR S f/2.8 | ISO 100 | 1/1250s | F2.8, Foto: Little Shao Photographer

Zmrazenie pohybu

Ak chcete zmraziť akciu, vyžaduje si to použitie rýchlej závierky – krátkeho času snímania. Tento spôsob zachytenia akcie bez pohybovej neostrosti využívam pri snímaní mestskej športovej fotografie veľmi rád. To, kam vsadíte akciu a ako ju skomponujete, vyrozpráva príbeh a umocní pohyb. Pri tom všetkom mám zároveň rád čistú a ostrú snímku. Preto pri snímaní kohokoľvek a čohokoľvek v pohybe sa snažím, aby čas závierky bol aspoň 1/1000s alebo kratší. Čím je totiž čas závierky kratší, tým viac minimalizujete nechcené rozmazanie pohybu.

Nikon Z 50 + NIKKOR Z 20mm f/1.8 | ISO 100 | 1/4000 s | F1.8, Foto: Little Shao Photographer

Výber fototechniky

Pri fotografovaní akcie v mestskom prostredí čelíme rôznym aj náhodným situáciám, ktoré vyžadujú rôznu techniku. Zároveň ale nechceme, aby nás po celodennom fotení bolel chrbát. V dnešnom prípade som si preto na fotenie vybral kompaktný Nikon Z 50. Jeho nízku hmotnosť som ocenil, keď som liezol po strechách Paríža so sadou ďalších objektívov, ktoré som mal so sebou. Zároveň som si užíval možnosť vyklopiť displej a fotografovať z naozaj nízkeho uhla. Pri fotení športu v mestskom prostredí ci často nemôžete ľahnúť na zem, či už preto, že je špinavá, alebo preto, že potrebujete snímať z tak nízkeho uhla, že by ste aj tak nedokázali pozerať do hľadáčika. 😊 Na fotenie #UrbanSportsPhotography by som odporúčal aspoň jeden širokouhlý objektív a jeden-dva teleobjektívy.

Ja som zo širokouhlých použil ultraľahký kitový objektív NIKKOR Z 16-50 mm f/3,5 – 6,3 VR, NIKKOR Z 14-30 f/4 S a tiež NIKKOR 16 mm f/2,8 fisheye cez FTZ adaptér. Z teleobjektívov používam  nový NIKKOR Z 70-200 mm f/2,8 VR S a pevné ohnisko NIKKOR AF-S 105 mm f/1,4E ED. Širokouhlé ohniská vám pomôžu vytvoriť dynamické kompozície s istou dávkou skreslenia a zahrnutím zaujímavého okolia, textúr a architektúry do záberu. Dlhé ohniská (teleobjektívy) zas umožňujú „pritiahnuť“ aj vzdialené objekty, ktoré „vyrastú“ za snímaným objektom ako tu na druhom moderná štvrť La Défense za skáčucim freestylistom.

Nikon Z 50 + NIKKOR Z 70-200 mm f/2,8 VR S | ISO 100 | 1/3200 s | F2.8, Foto: Little Shao Photographer

Možno povedať, že teleobjektív dokáže umocniť pozadie, ktoré vzrastie a širokouhlý objektív zas umocní blízke objekty, ktoré vyzerajú väčšie a dynamickejšie, ako vidíte na treťom obrázku. Teleobjektív má aj inú schopnosť – pozadie eliminovať rozostrením.

NIKON Z 50 + NIKKOR Z 14-30mm f/4 S | ISO 100 | 1/1600 s | F4, Foto: Little Shao Photographer

Clona

Ak chceme rozostriť pozadie za fotografovaným objektom, použijeme otvorenú clonu (malé clonové číslo). V kombinácii s dlhším ohniskom dosiahneme krásne rozostrenie pozadia (bokeh). Pomôže nám to sústrediť pozornosť na objekt, jeho výraz či akciu a zároveň potlačiť pozadie. S hĺbkou ostrosti môžete pracovať podľa úmery – čím vyššie clonové číslo, tým väčšia hĺbka ostrosti a naopak. Na rozostrenie pozadia tak budeme používať malé clonové čísla a pre ostré pozadie veľké clonové čísla. Na hĺbku ostrosti má vplyv aj ohnisková vzdialenosť. Čím dlhšie ohnisko (väčšie priblíženie), tým menšia hĺbka ostrosti. Preto rozostrenie pozadia a hladký bokeh skôr dosiahneme teleobjektívom ako širokouhlým objektívom. Ak chcete mať ostrý aj objekt aj pozadie za ním (okolie), zvoľte širšie ohnisko a zvoľte väčšie clonové číslo

Nikon Z 50 + NIKKOR 105 mm f/1,4, FTZ adaptér | ISO 100 | 1/3200 s | F1.4, Foto: Little Shao Photographer
Nikon Z 50 + NIKKOR 16mm f/2,8, FTZ adaptér | ISO 125 | 1/1600 s | F5.6, Foto: Little Shao Photographer

Zaostrovanie

Sú tri spôsoby akými  zaostrujem pri fotografovaní športovcov. „Prvým je: AF-S (Single) zaostrovanie. Používam ho v situácii, ak sa objekt nepohybuje dopredu a dozadu, ale pohyb vykonáva na mieste v nemeniacej sa vzdialenosti odo mňa. Pri jednoduchom automatickom zaostrovaní (AF-S) zaostrite na objekt zatlačením spúšte do polovice. Kým držíte spúšť takto zatlačenú, zaostrenie ostáva aretované a vy môžete kontrolovať kompozíciu a ako prebieha akcia. Spúšť dotlačte na doraz počas najlepšej akcie a tým vyhotovíte snímku, akú chcete. Pri tomto zábere vertikálneho skoku som automaticky zaostril na miesto, kde stál objekt. Počas skoku sa vzdialenosť medzi ním a mnou nemenila, zostal po celý čas zaostrený.

Nikon Z 50 + NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VRS | ISO 100 | 1/2500 s | F2.8, Foto: Little Shao Photographer

Druhým spôsobom zaostrovania pri fotografovaní akcie je použitie kontinuálneho automatického zaostrovania AF-C (continuous). Pri kontinuálnom automatickom zaostrovaní zatlačením spúšte do polovice aktivujete neustále preostrovanie AF systému na objekt, na ktorom spočíva zaostrovací bod alebo zaostrovacie pole. Pomôže vám to, keď sa váš objekt neustále pohybuje a vy chcete zachytiť pohyb ostro. Napríklad pri tejto fotografii som sledoval celú dráhu freestyle bežca ako bežal oproti mne. Zaostrovací systém v režime AF-C ho udržiaval počas celý čas v zóne ostrosti.

Nikon Z 50 + NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VRS | ISO 100 | 1/2500 s | F2.8, Foto: Little Shao Photographer

Použite AF-S (jednoduché automatické zaostrovanie) alebo AF-C (kontinuálne automatické zaostrovanie) s automatickou detekciou tváre/očí! To je tretí spôsob akým môžete pri  #UrbanSportsPhotography zaostrovať. Od predchádzajúcich spôsobov sa líši. @LittleShao vysvetľuje: „Tento spôsob zaostrovania funguje jednoducho ak máme v obraze tvár a umožňuje vyhnúť sa nechcenému zaostreniu na akúkoľvek prekážku v zornom poli. Na tejto fotografii bola lopta skutočnou prekážkou. Funkciu som chcel využiť na to, aby som sa uistil, že budem mať stále zaostrené na tvár/oko, pretože performer žongloval náhodne a pohyb bol veľmi nepredvídateľný. Aby som sa uistil, že systém  skutočne spoľahlivo zaostruje na tvár/oči, fotil som s objektívom NIKKOR AF-S 105 mm f/1.4 s extrémne malou hĺbkou ostrosti. Aj tá najmenšia chyba v automatickom zaostrovaní bude skutočne viditeľná a tvár sa dostane mimo hĺbku ostrosti. Využil som režim kontinuálneho snímania, aby som videl, ako fotoaparát reaguje. Výsledkom je množstvo záberov s presným zaostrením na tvár!

Nikon Z 50 + NIKKOR 105mm f/1.4 | FTZ adaptér | ISO 100 | 1/2000 s | F1.4, Foto: Little Shao Photographer

Tak čo, necháte sa zlákať športovou fotkou v mestskom prostredí? Budeme sa tešiť ak áno a ak zverejníte svoje úlovky na sociálnych sieťach s tagmi #CreateYourLight a #UrbanSportsPhotography, označíte nás @nikon_cz_sk a pripíšete svoje mesto! Tešíme sa na vaše fotografie!

Zdieľaj

Jeden komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *