Makro bolo vždy v pozornosti spoločnosti Nikon. Či už klasické objektívy v ohniskách 105 mm či 50 mm alebo špecifické makro objektívy so zoomom prinášali už za čias analógovej fotografie nadšencom pre detail špičkový výkon a pohodlné ovládanie. Inak tomu nie je ani v digitálnej ére, v ktorej spoločnosť predstavila niekoľko modelov makro objektívov určených pre full-frame (FX) zrkadlovky, ale aj zrkadlovky s APS-C (DX) snímačom.
No a kvalitný makro objektív nesmie chýbať ani v novom mirrorless rade fotoaparátov Nikon. Dnes si všimneme väčší z dvojice špeciálnych makro objektívov, ktoré Nikon predstavil pred polrokom v júni 2021.
Je to objektív Micro, čo u Nikonu znamená, že má reálnu mierku zobrazenia objektu na snímači 1:1. Čo to znamená? Že 3 cm reálny objekt bude na snímač premietnutý presne v tejto veľkosti pri minimálnej vzdialenosti zaostrenia. Hovoríme o pravom makro objektíve, určenom na zachytávanie malých detailov prírody a malých objektov. Ale nenechajte sa pomýliť, makro objektív je zároveň výborným krátkym teleobjektívom so všetkým, čo prináša – priblíženie vzdialených scenérií, portrét, produktová fotografia. Všetky tieto žánre zvláda na výbornú vďaka optimalizovanej optickej sústave nielen vhodnej na snímanie na krátke vzdialenosti, ale perfektne vykorigovanej voči optickým chybám a skresleniu.
To všetko si ukážeme v reálnych situáciách. Nielen makro zábery, ale aj produktové fotky, scenérie v krajine i portréty.
Spracovanie a ergonómia
Objektív je vyrobený z kvalitných polykarbonátov a kovu s gumovými prstencami. Filtrový závit má dnes už pre Nikon bežných 62 mm. Celá optická sústava je zo skla alebo zo špeciálneho skla. Obsahuje 16 optických členov v 11 skupinách. Z nich 3 špeciálne členy z ED skla a jeden asférický člen. Šošovky sú opatrené antireflexnou povrchovou úpravou v podobe Nano Crystal Coat a ARNEO vrstiev. Objektív nesie označenie S a patrí teda do série objektívov s najvyšším optickým výkonom pre mirrorless fotoaparáty Nikon.
Ergonómii nie je čo vytknúť. Objektív je na svoju veľkosť prekvapivo ľahký a môže na niekoho pôsobiť takmer nedôveryhodne. Všetko sa ale zmení, keď objektív začnete používať. Príjemné pogumovanie obrovského zaostrovacieho prstenca vás pobáda vyskúšať manuálne zostrovanie. To funguje by wire – pomocou krokového elektronického motorčeka STM, čiže podobne ako automatické zaostrovanie, ale pokyn mu dáva fotograf ovládaním pomocou zaostrovacieho prstenca. Čím rýchlejšie prstencom pootočíte, tým rýchlejšie a zároveň aj ďalej sa zaostrovacie členy posunú. To môže byť výhodou pri fotení a zaostrovaní z ruky, ale predstavuje aj nevýhodu, ak by ste chceli zaostrovať pomocou follow focus zariadenia a naznačiť si vzdialenosť zaostrenia mechanicky. Tu by sa zišlo, keby sa dala v prístroji nastaviť funkcia lineárneho zaostrovanie, aby rovnakému posunu prstenca vždy zodpovedala aj rovnaká vzdialenosť preostrenia, rovnako, ako je tomu v prípade mechanického manuálneho zaostrovania.
Svetelnosť objektívu so znižujúcou sa vzdialenosťou zaostrenia klesá. Je to logické – ako sa šošovky pri extrémne blízkom zaostrení pohybujú a objektív sa približuje k objektu, na senzor nedopadne toľko svetla. Neznamená to, že sa mení veľkosť otvoru clony, ako sa niektorí mylne domnievajú.
Na objektíve nájdete niekoľko ovládacích prvkov. Pod OLED displejom je tlačidlo na voľbu režimu zobrazenia displeja. Môžete ho nechať zobrazovať vzdialenosť zaostrenia, mierku zobrazenia alebo zvolenú clonu. Pod tlačidlom displeja nájdete L-Fn tlačidlo, ktorému môžete priradiť funkciu vo fotoaparáte (na výber z 22 funkcií).
Objektív má aj ovládací prstenec, ktorému v menu fotoaparátu môžete priradiť buď funkciu ovládania clony, korekcie expozície alebo zmenu citlivosti ISO. Bližšie k bajonetu potom nájdete prepínač automatického a manuálneho zaostrovania a obmedzovač vzdialenosti zaostrenia, pomocou ktorého môžete prepnúť rozsah zaostrenia od 0,29m – ∞ na makro režim od 0,29 – 0,5 m. Zaostrovanie tak funguje pri makro vzdialenostiach rýchlejšie.
Objektív je utesnený proti stekajúcej vode i prachu, a tak s ním môžete bez obáv pracovať aj v menej priaznivom prostredí či počasí.
Objektív má pekný dizajn a vyzerá na telách mirrorless fotoaparátov o dosť lepšie a vyváženejšie ako F objektív s FTZ adaptérom. To však nie je až tak podstatné a bolo by to málo, keby objektív nebol kvalitný aj opticky.
Obrazová kvalita
Ostrosť objektívu je fenomenálna. Myslím, že nikto by inú ani nečakal. Veď už 15-ročný model pre zrkadlovky NIKKOR AF-S 105 mm f/2,8 G ED VR bol známy pre svoju vynikajúcu ostrosť. Trúfnem si bez vedeckého merania napísať, že tento nový objektív pre mirrorless fotoaparáty ho ešte prekonáva.
Naozaj aj pri plne otvorenej clone dosiahnete prvotriednu kresbu a dodatočným priclonením už jej zlepšenie badať len nepatrne. Najvyššia ostrosť (najlepšia kresba) sa zdá byť na clonách F4 – F5,6 a vytrvá až do F8, potom pomaličky klesá, ale difrakcia nemá nijaký vážny dopad ani na clone F16. Potom už s ďalšími vyššími clonovými číslami je difrakcia viac viditeľná .
Aberácie nevidno a to ani pri fotení na snehu. Sú buď tak dobre vykorigované opticky alebo sa o nich dokonale postará softvér. V princípe je to jedno, keď nespôsobujú farebné kontúry a nenarúšajú bezchybný obraz.
Rovnako je na tom aj skreslenie, ktoré je nebadateľné. Kontrast je skvelý a vinetáciu si všimnete len pri plne odclonenom objektíve. Navyše môžete nechať fotoaparát alebo softvér, aby sa o ňu postarali.
Bokeh je hladký aj pred aj za rovinou ostrosti a pri makro vzdialenostiach taký aj ostáva. Pri fotení portrétov, po priclonení a pri zložitom pozadí môže byť od clony 5,6-7 jemne nervózny. Je to ale v princípe vec každého makro objektívu, ktorý sleduje maximálnu možnú kresbu, a preto používa veľa asférických či iných špecifických optických členov.
Pozor, neznamená to, že ním nevyfotíte krásne portréty s hladko rozostreným pozadím, tie fotíte predsa na otvorenej clone, takže ultraostré oči a pekné rozostrené pozadie dosiahnete aj týmto makro objektívom. Ak vám vyhovuje pre portréty práve 105mm ohnisko, ušetrili ste a nemusíte kupovať dedikovaný portrétny objektív.
Pri fotení nočných scenérií je objektív stále krásne kontrastný aj v silnom protisvetle. Pri priclonení na clonu F16 a viac vznikajú z bodových ostrých svetiel hviezdice, ktoré zatraktívnia nočné snímky.
Záver
Špičkové sklo pre makro fotografov, produktových či reklamných fotografov no aj pre portrétistov, ktorým 105 mm ohnisko vyhovuje. Opticky tomuto objektívu nemám čo vytknúť. Jeho kresba, odladenie optických chýb, kontrast sú perfektné. Bokeh je hladký tam, kde má byť. Čo by sa mi páčilo, keby manuálne zaostrovanie bolo mechanickým prevodom zo zaostrovacieho prstenca na zaostrovaciu skupinu, alebo keby sa dalo nastaviť by wire tak, aby fungovalo lineárne a nezáviselo od rýchlosti pootočenia zaostrovacím prstencom. Automatické zaostrovanie je tiché, spoľahlivé, presné. Nie je bleskovo rýchle ako povedzme športový objektív typu NIKKOR Z 70-200 mm f/2,8 VR S vzhľadom na široký rozsah zaostriteľných vzdialeností, ale nijako nezdržuje a fotenie je príjemné. Nemáte problém vyfotiť včelu, ktorá pristane na kvetine a zdrží sa tam len pár sekúnd, kým odletí na ďalšiu. Z týchto dôvodov môžem NIKKOR Z MC 105 mm f/2,8 VR S vrelo odporúčať aj tým najnáročnejším fotografom.