Neviem, či existuje známejší propagátor systémových bleskov Nikon, ako je Joe McNally.
Už dávno som sledoval jeho videá, v ktorých ma fascinovalo použitie bleskov aj tam, kde by som to naozaj nečakal. Je zaujímavé, že vhodnou kombináciou systémových bleskov Nikon Speedlight Joe nahradil aj silné štúdiové záblesky a využil ich výhody oproti štandardným štúdiovým zábleskom.
Šlo napríklad o synchronizáciu s rýchlymi časmi závierky, ktorá umožňovala fotografovať s bleskom aj na dennom svetle s extrémne svetelnými objektívmi. McNally to robil už dávno predtým, než sa začali vyrábať štúdiové svetlá so schopnosťou High Speed synchronizácie. Priznám sa, že to bol práve McNally, kto ma inšpiroval a vďaka komu som úspešne fotil niekoľko sezón bleskmi Nikon SB-800 a infračerveným odpaľovačom Nikon SU-800. Potom som videl, že John začal koketovať s rádiovými odpaľovačmi Pocket Wizzard pre lepšiu spoľahlivosť rádiového ovládanie pred infračerveným.
No už z minulého článku o blesku Nikon SB-5000 viete, že aj Nikon má v súčasnosti vo svojom portfóliu spoľahlivé rádiové ovládanie externého blesku a zatiaľ dvoch fotoaparátov Nikon D5 a D500. Bol som zvedavý, čo na to Joe McNally a tak som pohľadal a našiel som. 🙂
Pozrite si, ako dnes pracuje tento známy Nikon ambasádor so systémovými bleskami a aké fotografie v teréne pomocou nich tvorí.
V prvom a druhom prípade ide ešte o blesky Nikon SB-910. Tie sa dajú odpaľovať pomocou infračerveného odpaľovača Nikon SU-800 alebo pomocou iného blesku SB-910. Keďže Joe fotografoval cez okno, použil druhú metódu. Pomocou jedného blesku SB-910 umiestnenom v sánkach Nikonu D810 spúšťal tri ďalšie blesky SB-910 umiestnené vonku. Ako sám vo videu povedal, urobil to preto, aby umocnil prirodzené svetlo, ktoré bolo v ten deň veľmi rozptýlené a nemalo iskru. Pomocou bleskov dosiahol ostrejšie, živšie svetlo, ktoré navyše hodilo tiene z rámov dverí a okien a ostré svetlo cez nezakryté medzery. Potom už je to na fotografovi, aby tieto náhodné „nekonzistentnosti“ využil vo svoj prospech. V tomto videu vás upozorňujem na príslušenstvo od značky Lastolite. Je to triflash držiak, ktorý umožní jednoduchú montáž troch bleskov naraz a v prípade potreby ich umiestnenie do softboxu alebo dáždnika. Toto príslušenstvo používam už niekoľko rokov a vrelo ho odporúčam.
V druhom videu vidíte Joe McNallyho ako fotografuje módne fotografie v Peru podobným spôsobom, ako v prvom videu. Na odpaľovanie externých bleskov používa jeden z nich v režime „master“ na tele fotoaparátu a odpaľuje pomocou neho ostatné, ktoré sú v režime „slave“. Opäť môžete postrehnúť výhodu takéhoto systémového blesku, že dokáže záblesk synchronizovať so všetkými časmi závierky fotoaparátu.
Miestami sa mihnú aj blesky Profoto, ktoré tiež majú túto schopnosť.
V treťom videu McNally fotografuje mladú tanečnicu v New Yorku. A práve v tomto videu si všimnite, že Joe už v sánkach fotoaparátu nemá veľký blesk v režime master a ani nijaký veľký odpaľovač od tretieho výrobcu. Na Nikone D500 sa v prednej strane úplne stráca malé a ľahké rádiové odpaľovanie bleskov Nikon WR-R10. Pomocou neho odpaľuje sadu nových rádiovo ovládaných bleskov Nikon SB-5000.
Celá práca je ľahšia, všetky blesky možno ovládať v menu fotoaparátu a fotograf je s menším fotoaparátom a príslušenstvom pohyblivejší.
Tak čo, necháte sa inšpirovať aj vy a siahnete už po externom blesku? 🙂
2 komentáre
Fotky tanečnice sú krásne, ale nechápem, ako niekto môže zladiť toľko bleskov, aby to malo správny efekt.
Má jich hodně, protože výkon jednoho by nestačil. A řídí je z blesku na fotoaparátu, který vydává kontrolní záblesk, kterým nejdříve změří scénu a pak výkonný záblesk, který osvítí scénu.