Klenot: NIKKOR Z 70-200 mm f/2,8 VR S

Na tento objektív čakalo mnoho reportážnych i športových fotografov. Musím uznať, že čakanie bolo tentoraz dlhšie, ale počkať sa oplatilo. Je to objektív, ktorý patrí do trojice profi reportážnych svetelných zoomov so svetelnosťou f/2.8. Tie pokrývajú na Z bajonet ohniskové vzdialenosti od 14 mm do 200 mm. S rýchlym a presným zaostrovaním je tak Nikon Z mirrorless systém pripravený pre reportážnych fotografov, fotografov športu a svadieb. Svetelné zoomy využijete všade tam, kde potrebujete byť prispôsobiví uhlom záberu a zároveň potrebujete dostať na senzor viac svetla. S novo ohláseným TOP modelom Nikon Z 9 už bude Nikon Z systém plne pripravený na použitie „hardcore profíkmi“.

Keď som pred pár rokmi testoval poslednú verziu takého teleobjektívu na bajonet Nikon F NIKKOR AF-S 70-200 mm E FL ED VR, myslel som si, že technológia dospela k svojmu vrcholu. Recenziu si môžete prečítať tu: Keď je ťažko ostať neutrálnym… Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR v praxi

Mýlil som sa. Nový zoom dokáže byť ešte ostrejší s ešte lepšie vyladenými aberáciami. Čo mám ale napísať do recenzie, keď už posledná verzia pre zrkadlovky bola bez výhrad??? OK, nejaké maličkosti by sa našli, ale optiky sa týkať nebudú. Čítajte ďalej. 😊

Dizanj a konštrukcia

Objektív je spracovaný veľmi dobre, aj keď oproti ostatným verziám NIKKOR 70-200  mm v tejto svetelnosti je tu viac použitého plastu na povrchu. To nutne nemusí byť zlé, moderné plasty sú kvalitné, pevné a pružné a nechladia v zime. Čo je podstatné, vnútorná konštrukcia je kovová a objektív je utesnený proti nepriaznivým poveternostným vplyvom. Prvý element má fluorinovú vrstvu pre lepšiu odolnosť voči znečisteniu a jednoduchšie čistenie, ak k znečisteniu dôjde. Ak by ste čakali, že bude menší ako variant pre zrkadlovky, mýlite sa. Celkovo sa Nikon v objektívoch radu S pre mirrorless systém nepustil cestou miniaturizácie, ale cestou optického perfekcionizmu. Je to jednoducho profi objektív so všetkým, čo k tomu patrí, aj s poctivou váhou a veľkosťou. Verím, že skoro pribudne aj menej svetelná verzia, ktorá bude kompaktnejšia, podobne, ako je kompaktnejší objektív 24-70 mm f/4 S oproti f/2,8 verzii.

Objektív ponúka veľkú mieru prispôsobiteľnosti a programovateľnosti. Má celkom 3 prstence. Logicky ich môžete používať na zmenu ohniska – najširší zoom prstenec, na zaostrovanie – druhý najširší v strede, ale aj voľbu clony či korekciu expozície – najtenší prstenec pri bajonete.

Na objektíve sú dve programovateľné tlačidlá L-Fn a L-Fn 2 na ktoré možno naprogramovať 21 funkcií pre rýchly prístup k nim. L-Fn2 má dokonca 4 tlačidlá okolo tubusu pre pohodlné dosiahnutia z akejkoľvek pozície objektívu.

Technickou zaujímavosťou je OLED čiernobiely displej, ktorý dokáže zobraziť buď informácie o použitej clone, informácie o vzdialenosti zaostrenia alebo presnú použitú ohniskovú vzdialenosť. Najužitočnejšie sa mi javí práve ukazovateľ vzdialenosti zaostrenia. Clonu predsa vidno na stavovom hornom displeji. V spojení so Z 5 by ale aj ukážka clony mala význam.

Objektív má statívovú pätku, ktorá je rýchlo odnímateľná od prstenca, v ktorom sa objektív dá rotovať napríklad na statíve, bez potreby odopínať fotoaparát. Kým pätka sa dá sňať, prstenec stále ostáva. Nijako ale nezavadzia a nebráni v komfortnom používaní objektívu v rukách bez statívovej pätky.

Objektív sa v porovnaní s mojím NIKKOR AF-S 70-200 mm f/2,8 VR II s FTZ adaptérom používa príjemnejšie, je kratší, keďže FTZ dosť predlžuje pôvodný objektív na zrkadlovky, a tak je aj ťažisko bližšie k fotoaparátu.

Je mi ľúto, že za takúto profi cenu Nikon prvýkrát nedáva k objektívu v rozsahu 70-200 mm svetelnosti f/2,8 normálne polstrované prenosné puzdro s remeňom, ako bývalo dobrým zvykom. Tento objektív si to zaslúži.

Zaostrovanie

Zaostrovanie je bleskové. Starajú sa o neho dva STM motory a je bezhlučné. Výborne sleduje aj pohybujúci sa objekt. Ja som s ním fotil vlky klusajúce vo výbehu Bratislavskej ZOO a moje deti blázniace sa na kolobežkách. Žiaľ Covid doba mi neumožnila návštevu nejakého športového podujatia. Objektív som už musel vrátiť. Veľmi rád by som ho ale vyskúšal napríklad na parkúre koní.

Neuveriteľná ostrosť, kontrast a krásny bokeh. Foto: Julo Kotus

Zaostrovanie je (ako inak) na chlp presné. Je to TOP objektív v spojení s bezzrkadlovkou, takže na front či back focus môžete zabudnúť. Portréty s presným zaostrením na oči, či už s využitím jednobodového AF alebo detekcie tváre či oka, sú úplnou samozrejmosťou.

Objektív zaostruje pri minimálnej ohniskovej vzdialenosti 70 mm na 50 cm, pri 200 mm na 1m. To umožňuje vytvoriť naozaj blízke zábery, portréty alebo zábery kvetov či iných detailov. No nie, nie je to makro objektív s mierkou zobrazenia 1:1. Pomer zväčšenia je 1:5.

Foto: Tomáš Hulík

Kedykoľvek môžete aj bez prepnutia na M – manuálne zaostrovanie – manuálne preostriť aj v AF režime. V M režime už potom ostríte iba manuálne. Ešte môžete pre rýchlejšie zaostrovanie obmedziť rozsah zaostrovania v plnom rozsahu alebo iba od 5 po nekonečno. Ja som necítil potrebu takto prepínať, môže to potom človeka prekvapiť, keď sa nejaký cieľ vyskytne bližšie a vy strácate čas prepínaním.

Proti zaostrovaniu nemám nijaké výhrady, samozrejme, rád by som ho viac prevetral pri sledovaní pohybu rôzne veľkých objektov, napríklad vtákov pred štruktúrovaným pozadím, čo býva najťažšia skúška, no žiaľ čas na to nebol. Objektív sa však javí ako plne profesionálny pracovný nástroj, ktorý vás zdržiavať určite nebude.

Galéria zo sekvencie snímania

Obrazová kvalita

Je jedným slovom excelentná a nevidieť rozdiel v ostrosti kresby, keď objektív dodatočne pricloníte so zvyšujúcim sa F nad hodnotu 8 už nastáva malinká difrakcia obrazu. Toto je správanie pevného excelentného objektívu a nie zoomu! Ak to teda nepotrebujete pre väčšej hĺbke ostrosti, môžete bez obáv fotiť „na plnú dieru“.

Presné zaostrenie a príjemný bokeh napriek rušivej húštine a lesu v pozadí. Foto: Julo Kotus

V celom rozsahu má objektív aj príjemný hladký bokeh, no najviac „odpichnete pozadie“ pri 200 mm na F2,8 a pri blízkom zaostrení. To je kľúč k efektným portrétom či detailom, pri ktorých sa pozadie dohladka rozostrí.

Takto vyzerá perfektná kresba. Foto: Tomáš Hulík
Presné zaostrenie, super kresba. Foto: Tomáš Hulík

Rezavo ostrá kresba s hladkým bokehom, to sú dve hlavné charakteristiky objektívu. Ale aj odolnosť voči závojom je skvelá a tiež vyladenie voči optickým chybám. Pre automatickú korekciu nezbadáte ani chromatickú aberáciu ani vinetáciu. Aj pozdĺžna chromatická vada je len minimálna a pri priclonení sa úplne stráca.

Voči optike objektívu naozaj nič neviem namietať.

Zaostrovanie na tvár pri relatívne rýchlom priamočiarom pohybe na plne odclonený objektív F2.8! Foto: Julo Kotus
Foto: Julo Kotus
Bez problémov v protisvetle. Foto: Julo Kotus
Krásny bokeh. Foto: Julo Kotus

Záver

Túžba bola, že by mohol byť menší a ľahší, ale vzhľadom na optický výkon ma jeho rozmery a váha neprekvapujú. Je lepšie vyvážený ako obdobný DSLR objektív s FTZ adaptérom. Prijal by som k nemu regulárne puzdro s remeňom na nosenie, nie plátenné vrecko. Niekomu môže vadiť, že prstenec sa na rozdiel od statívovej pätky sňať nedá a trochu vytŕča jeho úchyt alebo upevňovacia skrutka. Mne to vôbec neprekážalo. A privítal by som ešte jeden ovládač na vypínanie VR, aj keď vlastne túto funkciu si môžete naprogramovať na tlačidlo pre bleskové zapnutie či vypnutie stabilizácie, alebo zmenu spôsobu stabilizácie. To by bolo veľmi užitočné využitie funkčného tlačidla. Veľmi dobrou funkciou je napríklad aj bleskové zväčšenie náhľadu na 100% pre jednoduché manuálne zaostrovanie. Prispôsobiteľnosť toho objektívu je naozaj neuveriteľná a profíkom umožní ušetriť drahocenné zlomky sekundy, aby mohli docieliť, či skôr zaostriť svoj rozhodujúci záber.

Foto: Tomáš Hulík
Foto: Julo Kotus

Opticky je tento objektív skvostom, vlastne máte dojem, že fotíte pevným sklom a nie zoomom. Tu sa nedá ani nič dodať, ani nič vyčítať. Ani vtedy, ak vašou najväčšou vášňou je fotenie rozlišovacích schém či schém na odhalenie optických nedokonalostí. Nejaká pozdĺžna aberácia by sa tam pri odclonení našla, ale v reálnom svete ju tam budete hľadať veľmi ťažko.

Aj mne sa s objektívom lúčilo veľmi ťažko. Aj Tomášovi Hulíkovi, ktorý s ním v ZOO nafotil tiež niekoľko záberov. Každý, kto tento objektív vyskúšal, lúčil sa s ním len veľmi nerád. Cena je vysoká, cena je profi, ale každé euro je vykúpené kvalitou tohto objektívu. Ja by som do neho šiel!

Technické špecifikácie

Typ

Bajonet Nikon Z

Formát

FX/35 mm

Ohnisková vzdialenosť

70 – 200 mm

Svetelnosť objektívu

f/2,8

Najvyššie clonové číslo

f/22

Konštrukcia objektívu

21 prvkov v 18 skupinách (vrátane 6 ED optických členov, 2 asférických prvkov, 1 fluoritového prvku, 1 optického prvku SR, optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat a ARNEO a predného optického prvku s fluórovou vrstvou)

Obrazový uhol

Formát FX: 34° 20′ – 12° 20′, formát DX: 22° 50′ – 8°

Stupnica ohniskových vzdialeností

Stupnica v milimetroch (70, 85, 105, 135, 200)

Zaostrovací systém

Vnútorné zaostrovanie

Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť

na 70 mm ohnisku: 0,5 m, na 85 mm ohnisku: 0,63 m, na 105 mm ohnisku: 0,68 m, na 135 mm ohnisku: 0,8 m, na 200 mm ohnisku: 1,0 m (merané od obrazovej roviny)

Maximálny reprodukčný pomer

0,2×

Stabilizácia obrazu

Áno. Optická, pohybom VR člena pomocou motorov s kmitacou cievkou (VCMs)

Počet lamiel clony

9 (okrúhly otvor clony)

Priemer filtrového závitu

77 mm (P = 0,75 mm)

Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu)

Približne 89 mm (maximálny priemer) × 220 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu na fotoaparáte)

Hmotnosť

Približne. 1 440 g (so statívovou objímkou), pribl. 1 360 g (bez statívovej objímky)

Automatické zaostrovanie

Áno

Vnútorné zaostrovanie

Áno

Zaostrovanie

Automatické, manuálne

Dodávané príslušenstvo

Kryt objektívu LC-77B (predný kryt), kryt objektívu LF-N1 (zadný kryt), slnečná clona objektívu HB-92, puzdro na objektív CL-C3

Zdieľaj

2 komentáre

  1. Zdravím. Rozmýšľam nad kúpou tohoto objektívu. Mám Nikon Z6II. Pri takej investícii rozmýšlam, či zobrať Z objektív, alebo AF-S 70-200 mm f/2,8 VR II a použiť FTZ adaptér. Len skrz toho, že ten by som vedel použiť aj na zrkadlovke. Je to blbosť, alebo to má opodstatnenie? Je však pravda, že používame teraz len Z6II, len či časom predsalen opäť zrkadlovky nezažijú comeback?

    1. Nemyslím si, že bude comeback zrkadiel. 🙂 Ak používate drvivú času Z 6 II, šiel by som do natívneho skla.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *