NIKKOR Z 35 mm f/1.4 v šere, mraze i vode

O objektíve NIKKOR Z 35 mm f/1.4 som už písal hneď ako sa mi dostal do rúk. Medzitým sme sa dočkali aj najsvetelnejšieho a najdrahšieho 35 mm objektívu Nikon – NIKKOR Z 35 mm f/1.2 S. Tým sa počet natívnych 35 mm objektívov pre bajonet Nikon Z ustaľuje na 3, a to vo svetelnosti f/1.2, f/1.4 a f/1.8.

Určite, najsvetelnejší z nich je bezprecedentná beštia, ktorá nerobí žiadne kompromisy v kvalite, ale je naozaj objemná, ťažká a v neposlednom rade aj drahá. Reklamným fotografom, či fotografom environmentálnych portrétov – so zahrnutím okolia, prostredia – to ale za to stojí. Určite by tento objektív predčil všetky nároky i očakávania na bežný dokument, no je otázne, či by to nebol hon na zajaca delom. 😊

Všetky tri súčasné natívne 35 mm objektívy pre bajonet Nikon Z.

Aby som vám (ako som sľúbil po prvých skúsenostiach) ponúkol komplexnejší pohľad na našu najlacnejšiu 35-ku, vzal som ju na dokumentovanie protimrazových opatrení u ovocinárov na Žitnom ostrove. Bol som zvedavý, ako si poradí so zaostrovaním v šere pri mihotavom svetle sviec a faklí, ale aj ako vyznie jej bokeh pri takomto rušnom pozadí – svetlá sviec a piecok, holé konáre stromov oproti oblohe.

Ľahký a kompaktný objektív za zapotil, ale nesklamal. Výsledkom sú fotografie, ktoré si v tomto článku môžete prehliadnuť.

Najprv sa ale dotknem práce s objektívom v týchto podmienkach. Vonku je prítmie až tma, je niekoľko stupňov pod nulou a osvetlenie okolia je iba pomocou piecok a parafínových sviec. Nad ránom sa rozvidnieva, pomaly nastáva modrá hodinka. Počas nej vznikajú najkrajšie fotky s plameňom alebo iskrami.

Modrá z oblohy sa krásne dopĺňa oranžovou z ohňov. Stále ide o zaťažkávaciu skúšku pre AF. Navyše, všetko je v pohybe, aj keď to možno na fotkách tak nevyzerá. Len málokedy požiadam dotyčného, aby sa zastavil. Nesmiem ich zdržiavať, lebo potrebujú byť v plnom nasadení.

Od modrej hodinky cez východ slnka až po jeho vyhupnutie aspoň 10 stupňov nad horizont neuplynie veľa času, je to však najnáročnejší čas pre záchrancov. Vtedy Slnko „tlačí“ masy studeného vzduchu nadol. Keď bolo doteraz chladno, teraz bude ešte chladnejšie.

Záchrancovia dostávajú pokyny z vysielačiek od monitorovacieho tímu. Ten má na základe údajov z bezdrôtového systému teplomerov a od pracovníkov v teréne údaje o tom, kde v sade klesá teplota najviac a kde je potrebné urýchlenie vyslať pohotovostný tím, aby zapálil ďalšie sviece alebo piecky.

Ide o úrodu, živobytie a tak nechcete nikoho zdržiavať aranžovaním do nejakej pózy. Často s foťákom ani nestíham utekať a naháňať tím, ktorý je rozbehnutý a zapaľuje nové a nové sviece, prípadne premieša peletky v peciach, priloží do piecok.

NIKKOR Z 35 mm f/1.4 zvládol túto situáciu dobre. Nepostrehol som, že by nejako zaostával za starším a menej svetelným 35 mm objektívom f/1.8 S no ani ho neprekonáva. Kontinuálne zaostrovanie sa mi dokonca zdá u f/1.8 S verzie o niečo konzistentnejšie, napriek tomu, že zaostrovacím bodom prepustí o tretinu menej svetla. Je to možno dvom motormi, ktorými disponuje S verzia. Rozdiel je ale minimálny a môže byť aj trochu subjektívny, keďže oboma objektívmi naraz som nefotil.

O kresbe tohto objektívu sa toho už popísalo dosť. Úplne otvorený nie je tak ostrý ako menej svetelná verzia, ale na dokumentárne účely kresba bohato postačuje. Po priclonení na F2 sa rozdiel medzi nimi takmer stráca.

Keďže však ide o živé fotografie za šera, fotky neukazujú celý potenciál ostrosti, keďže je v nich aj pohybová neostrosť samotných objektov alebo mňa ako subjektu.

Ostrosť je v tomto prípade nerelevantná. Na náladu fotografií vplýva viac celkové vyznenie obrazu a hlavne to, ako vykresľuje oblasti mimo hĺbku ostrosti. A tu je situácia zaujímavá. Bokeh je viac tvrdý ako u obidvoch zvyšných objektívov, ale tejto téme pasuje. Pri odclonení je vidieť, že objektív nie je radu S (superior) a kde tu uvidíte aberáciu, purpurové okraje na kontrastných hranách i pozdĺžnu chromatickú chybu – hrany mimo hĺbku ostrosti môžu mať farebné okraje. Posledné menované vidieť napríklad v rozostrených konároch v pozadí oproti oblohe. Áno, sú to kritické podmienky a v takých sa začínajú objektívy rôznych cenových kategórií od seba líšiť. Ale popravde, nakoľko to vadí v takejto dokumentárnej fotke? Nie je podstatný objekt, dej? Čo myslíte? Napíšte mi svoj názor.

Mnohí fotografi sa práve za takýmto lookom fotografií zháňajú a nakupujú staré manuálne objektívy, s ktorými sa im bez AF ťažko pracuje. Tak tu máte ponuku od Nikonu – nový objektív s AF (automatickým zaostrovaním), ale s charakterom staršieho objektívu. Chcete radšej vyladenejší objektív v podobnej cene? Ok, je tu krásny NIKKOR Z 35 mm f/1.8 S! A chcete niečo totálne vyladené, bez optickej chybičky, ale s extrémnou svetelnosťou a super rýchlym zaostrovaním? Potom pre vás je určený NIKKOR Z 35 mm f/1.2. S.

A o tom je súčasná filozofia značky, ponúknuť nadšencom fotografie i profesionálom to, čo potrebujú a chcú.

PS.: Ani tento lacnejší 35 mm objektív nie je ukrátený o ochranu pred vplyvom nepriaznivého počasia. Keď som fotografoval protimrazovú vodnú závlahu (sprchu), dostal som spŕšku aj ja a fotoaparát s objektívom. A nie jednu… Fotoaparát som po návrate poutieral a odložil do brašne, aby sa jeho teplota vyrovnala s vnútornou teplotou v dome. Ešte predtým som z neho vybral batériu a pamäťovú kartu. Po usušení a vyrovnaní teploty ďalej bez problémov funguje Nikon Z6III aj objektív NIKKOR Z 35 mm f/1.4.

Zdieľaj

2 komentáre

  1. Žiletková ostrosť je veľmi preceňovaná vlastnosť objektívov. Potrebuje ju snáď pár fotografov na Slovensku. 🙂 Je dobré, že dnešná ponuka umožňuje vybrať si to, čo každý potrebuje či preferuje. Od sklíčka so starším charakterom až po dokonalé moderné objektívy.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *