Večné jazvy: výstava Exodus.Report  na Bratislavskom hrade

Auto som zaparkoval na Židovskej, zavesil som si na seba foťák a vybral som sa na hrad. Pomaly sa stmieva a teplé svetlá mesta sa dopĺňajú s chladným zvyškovým svetlom z oblohy.  Takéto nálady sa mi páčia. Kúsok vystúpam a ocitám sa na hradnom nádvorí. O pár sekúnd už vidím galériu. Je prázdna, prišiel som pred koncom otváracích hodín.

Vstúpim, objímem sa s Jankou a zapínam nahrávanie zvuku. Moje oči pritom kĺžu z fotky na fotku, z jedného kusa hodvábneho papiera na druhý. Janka rozpráva, chrlí zo seba svoje emócie, zámery, skúsenosti a nečaká ani na otázky. To je dobre, lebo moje hrdlo je stiahnuté a zaslzené oči už pomaly nevidia zaostriť na písmenká…

Svitlana (40), Mariupol

Emotívne blízke portréty visia na stĺpoch a v priestore voľne povievajú dlhé pásy hodvábneho papiera, na ktorých visia svedectvá skutočných ľudí, ktorí zanechali svoje domovy, blízkych živých i mŕtvych a dnes žijú medzi nami. Ich duše utŕžili rany, ktorých silu si nevieme predstaviť a vplyv na ďalší život predpokladať.

Telli (28)

Umne zachytené a spracované portréty vyjadrujú ťarchu, ale v niektorých prípadoch aj nádej. Autorka sa snažila svojich respondentov zachytiť čo najkrajších s dôstojnosťou, aká patrí každému človeku. Svetlá až éterická inštalácia hovorí o krehkosti mieru i ľudského života. Keď mi rozprávala o osudoch rodín, priateľov, kamarátov, o mŕtvych, miestami sa mi zdalo, akoby jej pritakali pofúknutím do hodvábnych papierov s textami…

A viac už o svojich pocitoch písať nebudem. Choďte, pozrite si výstavu, prehoďte slovko s autorkou. Prečo? Aby ste mali autentický umelecký zážitok z krásnych emotívnych portrétov a aby ste boli ešte viac empatickí. Janka nehodnotí, nepolitizuje, nevznáša obvinenia voči jednej či druhej strane, nikto ju nesponzoroval, nikomu nie je za svoje dielo zaviazaná. Jednoducho popisuje vecne perom i fotoaparátom.

Jana Rajcová a Exodus.Report projekt

Janku Rajcovú som spoznal dávnejšie na jednom fotografickom workshope. Odvtedy sa veľa zmenilo. Janku fotografia a ľudské osudy natoľko zaujali, že nechala prácu a odišla študovať dokumentárnu fotografiu a fotožurnalistiku na University of Westminster do Londýna. Odvtedy žije dokumentovaním obyčajných i neobyčajných chvíľ, chvíľ radosti i hlbokého zármutku.

Od začiatku vojny na Ukrajine chcela pomôcť. Nie je vojnovou fotografkou ani nemá ambície fotiť zjazvené telá. Najbolestivejšie a najhlbšie jazvy sa totiž skrývajú vo vnútri. Sú vryté hlboko do duše a majú vplyv na náš celý ďalší život.  

Preto už tretí rok Janka cestuje po Slovensku a stretáva sa s ukrajinskými utečencami. Spoznáva sa s nimi, hovorí, drží za ruky, prepisuje ich príbehy a nakoniec im vyhotoví portrét. Dala si cieľ, že takto zachytí osudy stovky ľudí a do toho čísla jej už chýba iba päť.

Po februárovej invázii Ruska na Ukrajinu v roku 2022 opustilo svoju domovskú krajinu odhadom 6 miliónov utečencov. Ešte väčší počet bol presídlený v rámci Ukrajiny. Do konca roku 2023 prekročilo hranicu so Slovenskom asi 1,8 milióna ľudí. Väčšina utečencov pokračovala ďalej alebo sa vrátila, no približne 130 000 osôb zostalo na Slovensku. Pre mnohých je to len číslo, no každé z nich značí jeden pohnutý osud. Jana Rajcová sa rozhodla dať týmto číslam tváre a hlasy.

Vyvinula veľké množstvo námahy, aby výstavu Exodus.Project umiestnila v tesnej blízkosti tých, ktorí rozhodujú o osudoch ľudí…

Jana Rajcová:

„Na fotkách neuvidíte plač ani zranenia spôsobené  vojnou. Chcem svojim respondentom vrátiť dôstojnosť. Chcem, aby vyzerali ako my ostatní, napriek tomu, čo ukrývajú vo svojom vnútri. Nepolitizujem, nie som ani aktivistka a na tento projekt som od nikoho neprijala ani cent, aj keď mi aj priamo tu po návšteve výstavy ponúkali podporu projektu. Projekt vychádza z môjho presvedčenia, že zlo treba ukázať. Všetky nahrávky sú preložené, nie interpretované.

S prekladom mi pomáha synovec Ondrej, ktorý študoval v Rusku. Aj ja sama som dávnejšie študovala ruštinu, a to mi aj teraz pomohlo, no na zodpovedný preklad som radšej využila jeho pomoc. Spočiatku som cestovala spolu so synovcom, no ako sa projekt rozbehol, nemala som problém cestovať, fotiť a nahrávať rozhovory ani sama. Do angličtiny som texty preložila sama a preklady do ruštiny a ukrajinčiny urobila Natália Babičenko. Štvorjazyčnú stránku mi vyhotovil kamarát bez nároku na odmenu. Sama by som to nedokázala.

Snažila som sa o vzdušnú a odľahčenú inštaláciu. Fotografie visia na motúzoch a na svetelných konštrukciách ľahučký hodvábny papier s príbehmi. Celý projekt som fotila Nikonom D850 a svetelným zoom objektívom NIKKOR 24-70,, f/2,8. Nemohla som používať blesk, lebo to v nich evokovalo bombardovanie či streľbu a následne stres. Nechcela som im to pripomínať a tak som všetko fotila v dostupnom svetle. Aj preto v mojich fotkách často vidno okno.
Tiež som chcela, aby moji respondenti neboli ľahko rozpoznateľní, ani miesto, kde som ich fotila, preto často ide o naozaj blízke portréty bez zahrnutia okolia a preto uvádzam iba ich rodné mená a vek.“

Výstava Exodus.Report je umiestnená v galérii na Západnej terase Bratislavského hradu ukazuje takmer 40 snímok a podobný počet textov.
Kurátorom výstavy je dokumentárny fotograf a pedagóg Matúš Zajac.
Termín výstavy je 10. január – 9. február 2025
Vstupné je zdarma

Stránka projektu: https://www.exodus.report/

Výber z príbehov (skrátené)

Taya (21) a Adelina

„O pol šiestej ráno mi volala teta, že začala vojna. Počuli sme výbuchy, dokonca aj štart rakiet. Ale tie na naše mesto nepadali. Až neskôr jedna z nich dopadla neďaleko a na našom dome tlaková vlna rozbila okná. Babka sedela pri okne, keď sa to stalo. Našťastie sme mali na oknách záclony, ktoré sklo zachytili. Bolo zložité opustiť domov, bola som tehotná, môj muž zostal doma. Cestovali sme tridsaťšesť hodín nevediac kam. Prvýkrát som cestovala do zahraničia. Bola som na začiatku ôsmeho mesiaca tehotenstva. Keď som opúšťala muža, dúfali sme, že sa vrátim domov ešte pred tým, ako porodím.“ Taya (21)

Izabella (43)

„Mám dvoch bratov, jeden z nich bojuje na strane Ukrajiny, druhý na strane Ruska. Keď som sa jedného pýtala, čo by robil, keby sa stretli, tak mi povedal, že by sa asi zabili. Je to nepredstaviteľná a nepochopiteľná situácia. Ani jeden z príbuzných v Rusku nás nepodporil, všetci sú, žiaľ, úplne ovplyvnení propagandou. Naozaj nerozumiem, aká silná musí byť propaganda v Rusku, keď vám ani vlastná rodina neverí.“ Izabella (43)

Marina (37), Valerija (17) a Alisa (8)

„Doma zostalo všetko, na čo sme celý život zarábali. Každá lyžička v kuchyni, každá stuha pre dcéru do vlasov, na to všetko som si zarobila vlastnými rukami. A zrazu to tam musíte nechať. Aj svojich rodičov, manžela. Najhoršie je, keď okolo vás vybuchujú bomby, a vy nemôžete nič urobiť. Len sedíte v pivnici, a pozeráte svojim deťom do očí, chápajúc, že ich nedokážete ochrániť.“ Marina (37)

Anastazia (33)

„Na Slovensko sme prišli 28. februára. Keď sme sem prišli, nemali sme nič. Z domu sme si zobrali len doklady, peniaze, deti, a rýchlo utekali do auta. Podarilo sa mi zbaliť niečo málo oblečenia, ale žiadne hračky, iba potrebné veci ako pampersky a lieky, to bolo všetko. Nervovo som sa zrútila, bolo ťažké za takých okolností niečo nájsť. Deti sa ma stále pýtajú, kde je ocko. Nemôžem im povedať, že je tam, že musí chrániť našu vlasť, a možno bude musieť bojovať.“ Anastazia (33)

Olena (42), Darina (16) a Artem (10)

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *