Keď som vám minule písal o fotení na film a o dôvodoch, prečo to ešte (aspoň raz) skúsiť, jeden z dôvodov bola kompatibilita viacerých filmových fotoaparátov s aktuálnymi i staršími objektívmi, ktoré používate.
Dnes vám k tomu priložím návod, ako digitalizovať vaše filmy jednoducho a lacno, za predpokladu, že už máte digitálnu zrkadlovku. Existuje viacero dôvodov, prečo môžete chcieť dostať fotografie z filmu do počítača a rovnako existuje aj viacero spôsobov, ako to urobiť.
Logickým a jednoduchým spôsobom je nechať si ich hneď oskenovať v blízkom labe pri samotnom vyvolávaní filmu. Osobne som so skenovaním v bežných minilaboch nemal dobrú skúsenosť. Automatické korekcie a úpravy poznačili detaily v obraze i farby. Skenovanie ponúkajú aj spoločnosti, ktoré sa na digitalizáciu špecializujú. Tam je výsledok zvyčajne lepší, ale aj služba o poznanie drahšia. Skenovanie na skeneroch najvyššej kvality (bubnových) môže byť extrémne drahé.
Skener si môžete zaobstarať aj vy sami. Dávajte len pozor, aby to bol skener určený na skenovanie filmov a so zaostrovaním na rovinu filmu. Ploché skenery majú síce vyhovujúce rozlíšenie, no nevedia presne zaostriť na rovinu filmu a tak je výstup z nich spravidla mäkší a menej detailný. Skenovanie pomocou filmového skenera je super, ale je veľmi zdĺhavé. Oplatí sa byť trpezlivý pri skenovaní negatívnych farebných filmov. Filmové skenery majú automatické zaostrovanie, vysoké rozlíšenie a niekoľko funkcií, ktoré vám uľahčia život. Je to napríklad odstránenie prachu a defektov negatívneho farebného filmu pomocou funkcie digital ice. Túto funkciu majú aj filmové skenery Nikon Coolscan. Funkcia nefunguje na klasických čiernobielych filmoch a na diapozitívoch. Aj preto som sa rozhodol, že pomalé a pracné skenovanie filmu nahradím jeho rýchlejším prefotením digitálnou zrkadlovkou. Môj archív totiž pozostáva hlavne z klasického čiernobieleho materiálu alebo diapozitívu.
Prefotený pozitívny film Fujifilm Provia 100F ISO100 (35mm)
Prefotený pozitívny film Kodak Elitchrome ISO100 (35mm)
Dnešné zrkadlovky majú vysoké rozlíšenie, ktoré sa vyrovná rozlíšeniu drahého skenera. To je dôležité v prípade, že chcete tlačiť fotografie do veľkého formátu alebo v prípade, že chcete zábery archivovať digitálne. Pre publikáciu na internete alebo do tlače na menšie formáty nemusíte prefocovať film najaktuálnejšou či profesionálnou zrkadlovkou. Postačí vám aj second handová staršia zrkadlovka. Ja chcem filmy aj archivovať aj tlačiť na veľký formát, preto som zvolil pre túto prácu Nikon D810 so senzačným senzorom. A nemyslím len na rozlíšenie 36 MP, ale aj na farby či dynamický rozsah, ktorý zvláda. Ako ale kvalitne zaostriť extrémne tenký film tak, aby bol film dokonalo v rovine so senzorom aparátu?
Nikon na to ponúka jednoduché riešenie. Potrebný je makroobjektív, kopírovací adaptér Nikon ES-1 a vhodný medzikrúžok, ak je potrebný. Ide o to, aby sme s objektívom dosiahli mierku zobrazenia na Full Frame zrkadlovke 1:1, aby sme naplno využili rozlíšenie senzora. 35mm film má totiž rovnakú plochu ako senzor Full Frame digitálnej zrkadlovky. Preto potrebujete buď makroobjektív s takouto mierkou zobrazenia, alebo makroobjektív s menšou mierkou zobrazenia a s medzikrúžkom, pomocou ktorého požadované zobrazenie dosiahnete.
Ja som siahol po originálnom riešení. Použil som starší objektív Nikkor 55mm f/2,8 AIS micro, ktorý ma mierku zobrazenia 1:2. Preto som k objektívu dokúpil Nikon PK-13, čo je vlastne jednoduchý mechanický medzikrúžok, pomocou ktorého objektív zaostrí na kratšiu vzdialenosť a dosiahne zobrazenie 1:1. Kinofilmové políčko filmu tak bude presne zachytené Full Frame senzorom aparátu. Adaptér ES-1 má vpredu držiak na zarámované políčko kinofilmu a rozptylku z plastu, ktorá rovnomerne rozptýli svetlo po celej ploche filmu. Keď takto pospájate všetky štyri prvky v poradí kopírovací adaptér, objektív, medzikrúžok a fotoaparát, môžete začať prefocovať filmy jednoduchým spôsobom – vložiť film do držiaka, zaostriť objektív na rovinu filmu a vyfotiť ho oproti zdroju svetla, napríklad oknu. Svetlo z okna je však nekonzistentné intenzitou a podobne ani farbou. Môže pomôcť veľká žiarivka alebo LED svetlo. U mňa, keďže chcem celý proces skrátiť, prichádza na rad externý blesk, konkrétne Nikon SB-800.
Ten som spojil pomocou predlžovacieho TTL Nikon SC-17 kábla s fotoaparátom a kopírovacia sústava bola týmto kompletná. Pozor, celé zariadenie nie je lacné, pod slovkom lacný som naozaj myslel to, že už disponujete zrkadlovkou či makro objektívom. Potom už stačí len dokúpiť držiak na film a prípadne medzikrúžok. Blesk nie je nutnosť, len urýchľuje prácu, nakoľko namiesto sekundových expozícií dosiahnete veľmi krátke expozičné časy.
Postup pri fotení
Fotoaparát prepneme do manuálneho režimu M a zvolíme X synchronizačný čas fotoaparátu, v prípade D810 je to 1/250s. Na objektíve zvolíme clonu, pri ktorej má objektív dostatočnú hĺbku ostrosti a zároveň kvalitnú kresbu. V mojom prípade som používal clonu F11. Externý blesk je dostatočne silný na to, aby bežal pri takej malej vzdialenosti na minimálny výkon. Po niekoľkých pokusoch som ho manuálne nastavil na výkon 1/32 výkonu. TTL režim môžete tiež používať, ale nie je tak stabilný ako manuálny. Intenzitu svetla môžete regulovať jednoduchým približovaním blesku k rozptyľovacej doštičke.
Pri fotení zasklených diapozitívov som si všimol, že sklo má neblahý vplyv na ostrosť a detailnosť fotografie a preto som všetky sklíčka z rámčekov odstránil. Potom už nasleduje rutina. Vložiť film do držiaka, zaostriť manuálne na film a vyfotografovať perfektne nasvietenú a vyváženú fotografiu – kópiu filmového originálu.
Keď si nafotografujete film, fotografie z karty stiahnete štandardným spôsobom do počítača a ďalej môžete spracovať preferovaným spôsobom. V mojom prípade je to Lightroom a Photoshop.
Poznámka
Ak máte iný makro objektív s mierkou zväčšenia 1:1, možno medzikrúžok vôbec potrebovať nebudete. Adaptér na fotenie filmov má závit 52mm, taký závit by mal mať váš makro objektív, alebo môžete použiť redukciu filtrového závitu.
Prefotený pozitívny film Fujifilm Provia 100F ISO100 (35mm) prevedný do ČB
Výhody prefocovania filmových materiálov
1. rýchlosť (je to neporovnateľne rýchlejšie ako skenovanie)
2. osvedčený workflow (sťahovanie a práca s fotografiami)
3. kvalita je vysoká ako u kvalitných a drahých filmových skenerov
4. ak už máte zrkadlovku a makro objektív, náklady na takéto „skenovanie“ sú nízke
Prefotený pozitívny film Fujifilm Velvia 50 (35mm)
Nevýhody prefocovania
1. pri fotení farebných negatívov neviete použiť funkcie na automatické odstránenie prachu a škrabancov
2. spracovať negatívny farebný obraz na pozitívny je náročné (pri diapozitívoch či čiernobielych materiáloch je to jednoduché)
3. máte s tým prácu, ktorá odpadá, ak si to necháte urobiť u dobrého prevádzkovateľa služby digitalizácie
Prajem vám veľa zdaru pri digitalizácii vašich analógových záberov, ale neodpustím si ešte jednu poznámku. Pre to pravé čaro z čiernobielej fotografie je najlepšie fotografiu nazväčšovať analógovou cestou pod zväčšovákom. 🙂
Prefotený pozitívny film Fujifilm Provia 100F ISO100 (35mm)
7 komentáre
este keby bol adapter pre 6×6
Možno by sa dalo niečo podobné vyrobiť na 120 film. 🙂
Mám niečo podobné na skenovanie, len som si to vyrobil sám. Premýšľal som aj nad maskou na stredoformát, ale film má veľkú plochu a príliš sa vlní. Dávať film medzi sklo aby sa vyrovnal tiež nie je dobrý nápad, vzniká moire.
Je možné v Česku nebo na Slovensku ES-1 koupit?
Ja som žiaľ v našich krajinách tento produkt neobjavil. Ale na eBay sa predávajú ešte nové, väčšinou z Japonska.
pekný návod, na ebay je dobra ponuka kopirovacich adapterov… ale nakoniec sme kupili za 190€ Epson V550 a ide skenovať aj stredoformát… akurát treba nato dlhé zimné večery (a Vuescan )
Ahoj, bude to fungovat na D850 s adaptérom na digitalizáciu filmov ES-2 a sklom Nikon AF-S 105mm f/2,8G IF-ED VR MICRO?
Bude u nas dostupny adapter ES-2.
Dakujem,